Edition 2004  

euroglide 2004 logo

Story of 3T
By Peter Batenburg
  Zondag 28 juni  
Net terug van de Amstelglide en gelijk door naar Eindhoven voor de Euroglide editie 2004 want om 20.00 uur is er een openingsbriefing. Hier worden weer de gebruikelijke procedures en regels doorgesproken. Omdat we niet mogen overnachten op het veld moeten we nog even op zoek naar een camping in de buurt. De kist blijft op het veld in de pyjama staan zodat we de aanhanger kunnen gaan gebruiken als slaapkamer compleet uitgerust met remote-controlled verlichting, magnetron en aggregaat en natuurlijk een heerlijk bed om in te slapen.
  Maandag 29 juni  
Om 13.00 de lucht in op weg naar Klippeneck. Aanhanger achter de auto en rijden maar. Door het versturen met SMS vergaat de communicatie erg goed want via de grondset is er niks meer te ontvangen. Om 18.30 geland op Klippeneck en om 20.00 uur komt de aanhanger met toebehoren aan. Toch maar weer even 450 km gevlogen, maar niet als enige. Ook de 7L, 104, MA, LT, PS, XX, C4, MD, M3 en 618 staan hier op Klippeneck. Het wachten op de ophalers wordt opgevrolijkt door een 83 jarige man die zijn RF-5 motorzwever alles laat doen wat er maar mogelijk is. Helaas vinden we ‘s avonds laat na het eten deze man dood in zijn auto.
  Dinsdag 30 juni  
Vroeg op en op tijd aan de kabel van de lier. De 7L is ons net even voor en start als eerste. Omdat het er vandaag goed uit ziet is het moeilijk om te bepalen waar we terecht zullen komen. Op goed geluk richting Nürnberg met de aanhanger en bij aankomst komt er een SMS binnen dat het Bayreuth wordt. Toch in de goeie richting gereden en nog maar 50km te gaan. Dat zou te mooi voor woorden blijken als na aankomst op Bayreuth er na een uur een SMS komt dat het toch maar Burg Feuerstein wordt. Daar komen we ook de 7L weer tegen die ook niet verder kon. De kastelein ter plaatse voorziet ons van zijn allerbeste steaks en grote glazen witbier.
  Woensdag 31 juni  
Eerst goed ontbijten met gebakken eieren en spek bereid op de nieuw aangeschafte Coleman benzine brander. Ook de vers gezette koffie smaakt erg goed. Tja, wat gaan we vandaag doen? Zo goed ziet het er niet uit. Toch maar even proberen om 12.45. En na een stief kwartiertje draaien wegsteken van het veld richting de Wasserkuppe. Wat zou het toch mooi zijn op deze heilige grond te landen. Tegen 17.00 geland en helaas het laatste stukje met de motor gedaan naar de Wasserkuppe. Gelukkig arriveert de aanhanger niet veel later. Vlak na aankomst ging er toch nog een aantal kisten de lucht in waaronder de LSJ, LL en PM om nog tussen de 60 en 120 km te vliegen. Max Dolfin was al eerder gestart en had deze dag bijna nog 300 km gevlogen. Ook de PS zou via de weg naar de Wasserkuppe komen om daar samen met het Nimbus Team DX heerlijk te gaan BBQ-en en voetbal te kijken. Uiteindelijk stonden ook de C4, VO en 104 op de Wasserkuppe.
  Donderdag 1 juli  
Harde wind, dat was het die dag. Dus eerst maar eens naar het Otto Liliënthal Museum, gevolgd door een Sommerrodelbahn en een rondleiding door de Schleicher fabriek in Poppenhausen. Om 16.00 uur leek het toch wel mooi te worden ondanks de harde wind. Toch maar de lucht in samen met de PS en de XX. Helaas haalde de PS het niet en moest weer landen. Stukje vliegen en terecht komen op een bijna verlaten Mulhausen. De enige aanwezigen waren een wippend stelletje in een auto. Daardoor moesten we ons verplaatsen naar Bad Frankenhausen. Gelukkig waren Gerrit & Pam Kurstjens daar al zodat het regelen van een hotelletje niet zo moeilijk was.
  Vrijdag 2 juli  
Lekker ontbijten in het hotel waarna we richting vliegveld gingen. Ook de XX kwam onze richting op zodat we met de PM en XX samen op Bad Frankenhausen met een Wilga omhoog werden gesleept om zo het 3e keerpunt Güstrow te kunnen ronden om daarna op Uelzen te landen. Hmm, dat zag er verdacht veel uit als de situatie op Mulhausen. Maar gellukig zat alles mee, we konden gelijk bier krijgen, kist in de hangar zetten en ‘s avonds mee BBQ’en. Ook Team LT was van de partij. Onder het genot van een Hefe kregen we een privé vliegshow voorgeschoteld door twee Swifts (50-er jaren motorkist) waarmee we de volgende dag mee zouden gaan vliegen.
  Zaterdag 3 juli  
Regen. Daar begon de dag mee en daar zou deze ook mee eindigen. Leuk van deze dag was de vlucht met de twee Swifts. Jeroen van 3T in de ene en Luc van Team LT in de andere. Klimmen tot 7000ft boven de wolken om daar samen met een Klem mooie foto’s te gaan schieten. En het resultaat was er naar.
  Zondag 4 juli  
Om 12.00 uur aan de sleep. TomTom geprogrammeerd voor Osnabrück want dat was misschien wel haalbaar. Ook de radio werkte weer prima want tijdens een helder plasmoment ‘s nachts bedachten we ons dat er de hele wedstrijd wat onduidelijkheid was over de te gebruiken frequentie. 122,250 in plaats van 122,225. Het verklaart een hoop en had een hoge telefoonrekening kunnen voorkomen. Om 17.00 landen op de thuishaven vliegveld Twente. Morgen zou het immers slecht worden dus dit was een goeie uitvalsbasis.
  Maandag 5 juli  
Toch niet vliegen dus dan maar een dagje aan het werk. ‘s Middags nog wel wat op touw gezet om weg te gaan maar dit mocht niet baten.
  Dinsdag 6 juli  
Na veel moeite en lang wachten eindelijk toestemming gekregen van de verkeersleiding van Twente om pas om 13.00 uur te starten. Bereweer dus rap op Eindhoven om even na de LT te finishen. Vlak na ons kwam de 7L binnen. Even utblazen na 1,5 week vliegen en sturen. Op dat zelfde moment probeert nog een aantal vliegers weg te komen van het verregende Wasserkuppe. Hopen dat ze het halen. Helaas.

Tot de Euroglide 2006
Team 3T
Created by Poort