Edition 2004  

euroglide 2004 logo

Story of HI
By Team HI
  Inleiding  
In 2002 namen een aantal Janusleden voor het eerst deel aan de Euroglide , het beviel ons toen zo goed, dat we besloten om dit jaar weer deel te nemen. Het team HI voor editie 2004 bestond uit 4 deelnemers; Dirk Hamerlynck, Geert Van Duyse, Ernst Van Koert en Eric Leybaert (de eerste week).

Net 2 weken voor de aanvang van de wedstrijd hadden we een nieuwe GPS-navigatie computer gekocht, de LX-7000 van Filser. Deze werd in het weekend voor de Euroglide ingebouwd. Bij het testvliegen en instellen van het instrument bleek alles in orde. Wij fat en happy. In de week voorafgaand aan de Euroglide, moest nog wat bedrading aangebracht worden zodat de Ipaq kon worden meegenomen. Ook werd de logger uitgelezen om verifiëren of de igc-files de vereiste informatie bevatten. Dat lukte zonder problemen, maar op een gegeven ogenblik sprong de hoofdzekering in de kist die de navigatieapparatuur van stroom en spanning voorziet. Bij het nalopen van de stroomdraden en kabels bleek dat één van de meegeleverde interface kabel van de LX-7000 de boosdoener was. Deze was bij het strippen in de fabriek beschadigd. En zorgde uiteindelijk voor de kortsluiting. Nadat we de bewuste kabel hadden vervangen, bleek dat drie van de vier units, de geest hadden gegeven.

De GPS voorin werkte nog. Maar de elektrische vario niet. Achterin was het helemaal een ramp. Geen GPS noch vario. Dit ontdekten we op vrijdag 25 juni, 2 dagen voor de aanvang van de Euroglide. “Lichtelijk” verontrust belden we de verdeler (Bert De Wijs). Die bood aan om de unit, waarvan we vermoedden dat die kapot was, te vervangen door een identieke unit uit zijn kist. Maar omdat hij het komend weekend nog deel nam aan een wedstrijd, zou die pas zondagavond in ons bezit kunnen zijn. En zo geschiedde het ook. Op zondagavond overhandigde hij persoonlijk de unit aan de ingang van de vliegbasis Eindhoven

De Route : 5 Keerpunten (rood/wit) ; Tussenlandingen OO-ZOT (rood : geel)
  Zondag 27 juni 2004 (EZAC /Axel - Eindhoven)  
Met z’n viertjes inpakken kan onmogelijk lang duren zou je zeggen? Helaas niks is minder waar. Veel troep en allerlei spulletjes verdwenen in de Vito van Geert. Het lijkt erop dat we ook deze editie wederom teveel troep bij zullen hebben. Maar uiteindelijk zal blijken dat de meeste zaken – en dan vooral het gereedschap – geen onnodige “ballast” was.

Omstreeks 18:30 u vertrokken we vanuit Axel richting Eindhoven. Na anderhalf uur rijden kwamen we aan op de vliegbasis. Daar werd ons de “broodnodige unit“ door de verdeler overhandigd. Terwijl Dirk en Geert naar de briefing gingen, zijn Ernst en Erik druk in de weer, de unit aan het vervangen. Helaas wat bleek na de briefing… we staan geen stap verder, nog steeds drie units defect. Conclusie de fout zit in de GPS-unit voorin. De volgende vraag die zich stelde was of de logger überhaupt nog wel werkte. Geen logger, geen snelheidswedstrijd. Enfin op dat moment was er toch niks meer aan te doen. Na het nuttigen van enkele koude rakkers in de bar op de basis, ging het richting Geldrop bij de familie Fekkes waar we net zoals de vorige keer konden overnachten. Bedankt Evert en Elly.
  Maandag 28 juni: Eindhoven - Eutingen  
Startpunt : Vliegbasis Eindhoven ( EHEH - nog 2095 Km)
Keerpunt 1 : Leende
Eindpunt : Eutingen (Glider Site)
Aantal wedstrijdvluchten : 1
Dagtotaal : 408 Km
Nog te gaan : 1687 Km

Na het Euroglide ontbijt op de basis even naar de briefing en vervolgens kist monteren. Het vliegen wordt back to basics, voorin enkel met een pneumatische winter vario en een GPS, waarvan we nog niet weten of de logger werkt. Het belooft een mooie dag te worden. Geert en Dirk zijn om 12:02 u “ airborne “. Euroglide editie 2004 is een feit. Het weer was betrouwbaar en goed, en omstreeks 18:53, na een vlucht van 6:51u eindigde de reis in Eutingen, zuidwest van Stuttgart. Hoe kan het ook anders, 2 jaar geleden stonden we hier ook en het veldje beviel ons toen ook goed. Naast de hangaar staat er nog een kist met een Euroglide sticker editie 2004 on his tail. Het is een Duo Discus Turbo met callsign “494”. Eén van de Engelse teams.

Het verhaal van de grondploeg Ernst en Eric verloopt iets anders. Terwijl alle ophalers vanaf Eindhoven naar het zuiden vertrekken, gaan zij richting oosten, naar Terlet om de hoofdunit van Bert op te halen, zodat wij het defecte kunnen verwisselen. Even uitbouwen uit zijn kist en vervolgens richting Eutingen. “Iets later” dan gepland arriveren ze. Nu gaan Dirk en Geert aan het werk om het apparaat in te bouwen. Na anderhalf uur is de klus geklaard. De power switch op on, en wat zien we, alle instrumenten vertonen een teken van leven. Oef. Op het eerste gezicht lijkt alles te werken. Om 02:00 uur gaan ze uiteindelijk slapen. Morgen zal het vroeg dag zijn.


Eutingen


Click the thumbnails for hi-res images


go to top
  Dinsdag 29 juni: Eutingen - Cham Janhof  


Startpunt : Eutingen (Glider Site )
Keerpunt2: Klippeneck (Glider site)
Keerpunt 3 : Sonnen (EDPS) (Afgesneden)
Eindpunt : Cham Janahof (Glider Site)
Aantal wedstrijdvluchten : 2
Dagtotaal : vlucht 1 : 348,5 Km ; vlucht 2 : 65,8 Km
Nog te gaan : 1272,7 Km

Vandaag is het de beurt aan Erik en Ernst om te vliegen. Als we het “nieuwe” instrument aanzetten, kan hij geen GPS positie kan bepalen. De reden is uiteindelijk een kapotte GPS antenne. Geen GPS, geen logger,dus einde snelheidsrace. En het belooft terug een heerlijke vliegdag te worden. Van pech gesproken!! Maar bij de deelnemers van de Euroglide bestaat toch nog iets zoals :”Meedoen is even belangrijk als winnen”. Uiteindelijk blijkt dat onze Engelse collega’s van de “494” nog een extra GPS antenne bij zich hebben, en ze besluiten prompt deze aan ons uit te lenen . Thank you team 494.

Even de zaak terug in- en uitbouwen en vervolgens kiezen Erik en Ernst omstreeks 11:48 u het luchtruim. Bij Sonnen (een vliegveldje nabij Oostenrijk) snijden ze een stukje af vanwege slecht weer. Uiteindelijk landen ze om 19:07 u op het vliegveldje Cham Janahof bij de Tsjechische grens. Onze Duitse gastheren geven de sleutels en tonen de voorraden. Herzlich willkommen. Eten, drinken en slapen.































  Woensdag 30 juni: Cham Janahof - Rosenthal  
Startpunt : Cham Janahof (Glider Site )
Eindpunt : Rosenthal (EDQP)
Aantal wedstrijdvluchten : 1
Dagtotaal : 96,2 Km
Verplaatsing: 27 Km
Nog te gaan : 1149,5 Km

Het weer laat het langzaam maar zeker afweten. Vandaag vliegen Dirk en Ernst. Ze starten omstreeks 11:44 u en moeten na amper 2:38 u te hebben gevlogen al landen bij Rosenthal. Wel een wedstrijdvlucht (meer dan 50 Km). Eindhoven lijkt ineens een stuk verder weg, gezien de twee voorbije goede dagen. Ze maken een verplaatsing op de motor van ongeveer 27 km naar Bayreuth, omdat het daar een stuk gezelliger is en er betere faciliteiten zijn. Bayreuth was trouwens ook een veld waar we een tussenstop hadden gemaakt bij de vorige editie. Bij onze aankomst bleek dat er zo’n 4tal teams gestrand waren. Drie Nederlandse en één Engels . Onze “Oranje broeders” hadden het ’s avonds natuurlijk gemunt op de TV in de kantine. Want die avond was het de EK halve finale match Nederland – Portugal. Terwijl wij (Dirk,Geert en Bozze) voor de groen/roden partij kozen, was er één naar de overzijde gedeserteerd. Dat hij zo een “fan” was ging ook ons petje te boven, want “The Red Baron” kwam prompt tevoorschijn in een oranje T-shirt met het bekende “HUP” op de borst. Maar na afloop van de match boden we hem een hoofdletter L aan, om die ergens achteraan tussen te kleven. Dat was toch onze conclusie. Ook dat is Euroglide. En daarom was het zo gezellig. En omdat de meteo ook voor morgen geen vliegweer voorspelden, besloten we om er een dagje te blijven.




hi_2004-07-01_40.jpg

go to top
  Donderdag 1 juli: Geen vliegdag  
Harde wind en mager stijgen weerhouden ons ervan te vertrekken. De echte reden: Na 1 poging zakken we onderuit. In onderling overleg komen we tot het volgende besluit :” het is veiliger om op Bayreuth te blijven !”. We maken van de rustdag gebruik om nog maar eens de cockpit open te gooien en een stukje te sleutelen aan de navigatie apparatuur in onze kist. Wat was er nu weer? De meegeleverde datakabel voor de Ipaq, die achterin werd gemonteerd blijkt het niet te doen. Dat wisten we reeds voor de aanvang, maar het was geen prioriteit. Immers de kabel voorin was lang genoeg om het apparaat te verhuizen naar de backseat. Waarom deed de Ipaq het niet? Wel, bij de fabricatie van de kabel (nog maar eens!!)werd het datasignaal op een verkeerd pin gesoldeerd in de connector. Na een aantal uurtjes “knutselen” hadden we uiteindelijk waar we al lang naar verlangden. Juist, perfect werkende navigatie apparatuur vooraan en achteraan !!!





go to top
  Vrijdag 2 juli: Bayreuth - Wasserkuppe  
Startpunt : Bayreuth (EDQD)
Keerpunt 4 & Eindpunt : Wasserkuppe (EDER)
Aantal wedstrijdvluchten : 1
Dagtotaal : 99,5 Km
Verplaatsing : 41,5 Km
Nog te gaan : 1008,5 Km

Geert en Erik vliegen vandaag, ze starten omstreeks 10:25 u. Het ziet er op dat moment nog best aardig uit, maar schijn bedriegt. Er wordt in de namiddag zwaar onweer voorspeld. De reis gaat voorspoedig tot 60 km voor de Wasserkuppe. Daar zit een convergentielijn, met zware buien. Voor de bui blijft het stijgen, maar hoe naar de andere kant toe? Uiteindelijk blijkt er een gaatje te zijn, en kunnen we erlangs. Aan de andere kant ligt de wolkenbasis een stuk lager, en dat komt niet zo goed uit omdat het terrein oploopt naar de Wasserkuppe toe. De elevatie van het veld is 990 m AMSL. Na amper 1:35 u vliegen , op zo’n 40 km voor Wasserkuppe starten we de motor en landen we uiteindelijk met de wolkenbasis op circuithoogte. We worden gelijk geholpen door het team HW met het vastleggen van de kist in afwachting van de volgende buien. Gesterkt door een biertje wachten we op de rest van onze ploeg. Ook deze keer zijn we er niet alleen. Het blijkt dat er Eurogliders zijn die al 3 dagen vastzitten op de Wasserkuppe. hi_2004-07-02_1.jpg








go to top
  Zaterdag 3 juli: Geen vliegdag. Meer wasser dan kuppe…!!!!!!!!!!!!!!!!  
Helaas voor Erik zit de Euroglide erop, maandag moet hij terug gaan werken. En toen waren ze nog met drie. Drie kleine …………..Samen met hem vertrekken er nog een drietal teams die het voor bekeken houden. Bozze krijgt een lift tot in Nederland en neemt daarna de trein richting België.










go to top
  Zondag 4 juli: Wasserkuppe - Kyritz  
Startpunt : Wasserkuppe (EDER)
Eindpunt : Kyritz (EDBK)
Aantal wedstrijdvluchten : 1
Dagtotaal : 314 Km
Nog te gaan : 694,5 Km

De afwezigen hebben ongelijk, het weer klaart op, en Geert en Ernst gaan op pad richting Güstrow. Helaas na 40 km zakken we er onderuit en moeten terug naar Wasserkuppe. Vervolgens proberen we het nog eens en eindelijk gaat het beter. Drank maakt meer lief dan je kapot is. Het weer is niet denderend, maar de meewind helpt een aardig stuk. Uiteindelijk landen we in Kyritz ongeveer 100 km voor Güstrow. Een vlucht die dag van 314 km. Het lijkt wel alsof hier een vliegenplaag heerst, want de hele kist is net een kerkhof. Misschien moeten we toch eens overwegen om te douchen in de loop van de week. We mogen met de kist in de hangaar, en alles is fijn geregeld. Over 2 jaar landen we hier opnieuw.




go to top
  Maandag 5 juli: Geen vliegdag  
Na een nachtje overnachten in de aanhanger, worden we wakker met het getik van de regen. Oh , weeral ! Pas laat in de namiddag klaart het op, en alhoewel de wolkjes er uitnodigend uitzien, geldt mooi van ver, maar ver van mooi. Van een wedstrijddag komt niks in huis. Dan maar “touch en go’s” op onze tijdelijke privé-baan. Daarna mag de kist terug naar de hangaar. Want. Morgen wordt het beter ? Na een lekkere lunch in het naburig dorp gaat het terug richting vliegveld. Ondanks het late uur, 23:30 u, kan je nog altijd de schemering zien aan de horizon. Schitterend ! Maar ja, we bevinden ons dan ook in het uiterste noorden van Duitsland. Geert heeft een hele kist met DVD’s en een portable PC, de rest heeft voor bier en chips gezorgd, wat heb je nog meer nodig voor een prima avondje homecinema.
























go to top
  Dinsdag 6 juli: Kyritz - Neustadt-Glewe  
Startpunt : Kyritz (EDBK)
Eindpunt : Neustadt-Glewe (EDAN)
Aantal wedstrijdvluchten : 0
Dagtotaal : 0 Km
Verplaatsing : 35 km
Nog te gaan : 659,5 Km

Het ziet er weer veelbelovend uit, maar weinig wolken doen het goed, en daarbij komt nog eens een strakke tegenwind . Dus verre van prima vliegweer. Nu worden we nog maar eens met de feiten op de neus gedrukt. De Janus is met zwakke thermiek een bijzondere lastige dame. Om niet te moeten spreken van k.tw..f . Sorry voor het taalgebruik. Op een bepaald moment bevinden we ons op amper 25 km van Güstrow. Maar die laatste bel kunnen we onmogelijk grijpen. De motor starten mogen we niet meer dus helaas hebben we nog geen 50 km voor een wedstrijddag. We zien ons genoodzaakt uit te wijken ,op de motor, naar een ander veld binnen een straal van 100 km vanaf de verplaatsing naar Kyritz. Want dat is de max. verplaatsing die je mag maken op één wedstijddag. Na 4,5 uur zwoegen, met motor aan, motor af, motor aan, motor af, zonder een wedstrijdvlucht te kunnen maken, landen we uiteindelijk in Neustadt-Glewe , 35 km in een bochtstraal tov Güstrow. Weer een plaatsje om later eens naar terug te komen. Het douchen heeft dus niet geholpen, want onze kist hangt weer vol met zwaluwvoer. De avond is weer gezellig. We gaan uit eten met de helft van het Transavia korps, die ook op Neustadt staan. Zij kunnen morgen gelijk doorsteken naar Leende. Voor ons ziet het er minder rooskleurig uit, wij moeten helaas Güstrow eerst nog eens ronden.









go to top
  Woensdag 7 juli: Neustadt-Glewe - Güstrow - Lüneburg  
Startpunt : Neustadt-Glewe (EDAN)
Keerpunt 5: Güstrow (EDCU)
Eindpunt : Lüneburg (EDHG)
Aantal wedstrijdvluchten : 1
Dagtotaal : 196,4 Km
Nog te gaan : 463,1 Km

De vooruitzichten voor het weer de rest van de week zijn heel slecht, dus vandaag moet de dag worden. Nog “slechts” 659,5 km te gaan…tot de finish. De opbouw van de cumuli start vroeg, maar met een lage basis. De wolkjes lijken strak, maar slechts 1 op 4 doet het, maar helaas soms ook niet. Tot Güstrow gaat het redelijk, met een lichte meewind. Na Güstrow wordt het erg lastig. Soms bellen van 2 m/s gemiddeld en dan weer een hele tijd niks. De thermiek is in pulsen en niet continu. Overigens vliegen we vandaag weer niet alleen. Na een paar duizend vliegjes wil het thermieken niet meer zo vlotten bij 110 km/uur. Ook zien we in het westen dat er een behoorlijk scherm komt opzetten. Dit wordt ook bevestigd, over de radio, door de andere deelnemers die zich in de buurt van de Duits/Nederlandse grens bevinden. Na 132 km vanaf Güstrow, we zitten dan al behoorlijk laag, besluiten we om een snelle tussenstop in te lassen op Lüneburg. Zo krijgen we de mogelijkheid om onze “waterballast” te lozen en tevens de torsieneus van onze “passagiers” te ontdoen. We slepen wat mensen van het terras, halen emmer en spons. Terwijl we naar de startplaats worden teruggesleept, zijn onze helpers druk in de weer de vleugels en stabilo te poetsen. De lierstart brengt ons slechts naar 270m in een zwak belletje. Helaas geraken we niet meer weg. Einde oefening voor vandaag en uiteindelijk ook voor deze Euroglide. Samen met de “VO” (D-VKZC/DG800B) die ook is komen landen en uiteraard met onze plaatselijke poetsers wordt nog even het lokale bier op smaak getest. Even nog het geleende instrument uitbouwen zodat Bert zelf op vliegvakantie kan. Daarna demonteren we voor de eerste maal tijdens deze editie de kist en verdwijnt deze in de aanhanger.





go to top
  Donderdag 8 juli: Lüneburg  
Startpunt : Lüneburg (EDHG)
Eindpunt : Lüneburg (EDHG)
Aantal wedstrijdvluchten : 0
Dagtotaal : 0 Km
Nog te gaan : 463,1 Km

Helaas zoals voorspeld, slecht weer. We besluiten om huiswaarts te keren omdat de vooruitzichten voor de komende dagen al even slecht zijn. Met nog zo’n kleine 170 km aan krediet wat nog open staat, is het eindresultaat el bij al nog bevredigend.








go to top
  Algemeen besluit  
Van de 20 deelnemers in onze categorie, zijn er slechts een 6tal in geslaagd om de opdracht tot een succes te volbrengen en hebben er dus een snelheidsrace van gemaakt. Voor de overige werd het een afstandsrace. Daarbij zijn we uiteindelijk als vijfde geëindigd op plaats elf met een totale afstand van 1893 km. Ondanks het minder goede weer gedurende de laatste week en de problemen met de navigatieapparatuur, kijken we met een tevreden blik terug op editie 2004.

In onze agenda staat nu reeds editie 2006 en natuurlijk proberen we dan om als eerste aan te komen.

Namens Ernst, Geert, Erik en Dirk.

Team HI

go to top
Created by Poort